بخش تخصصی کاهش حساسیت دندان با لیزر

حساسیت دندانی یکی از مشکلات دردناک دندانی می‌باشد که معمولا از دهۀ دوم زندگی در اکثر افراد مشاهده می‌شود. این درد مختصر و کوتاه بوده و در واکنش به محرکهایی از قبیل سرما، گرما، لمس یا ضربه، فضای اسموتیک دهان، و نیز مواد شیمیایی بوجود می‌آید. این حساسیتها ممکن است در نتیجۀ مسواک زدن نادرست، تغذیۀ نادرست، و دیگر مشکلات مربوط به لثه و دندانها نیز بروز پیدا کنند. یکی از کاربردهای لیزر در زمینۀ دندانپزشکی، استفاده از آن برای حل مشکل حساسیتهای دندانی می‌باشد، به این صورت که با استفاده از لیزر مجرای درون دندان که واکنش به محرکهای سرما و گرما را به عهده دارد مسدود می‌شود.

مقالات تخصصی کاهش حساسیت دندان با لیزر

آیا دندان قروچه روی سینوس ها تأثیر می گذارد؟

در این نوشته می خوانید:

دندان قروچه، که تحت عنوان دندان قروچه نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع است که شامل فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر می شود. معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد، اما برخی افراد هنگام بیداری نیز دندان قروچه می کنند. دندان قروچه می تواند منجر به بروز انواع مشکلات سلامت دهان شود، از جمله فرسایش دندان ها، لب پر شدن دندان ها و درد یا ناراحتی در عضلات فک و مفاصل فکی – گیجگاهی. اما آیا دندان قروچه می تواند روی سینوس ها نیز تاثیر بگذارد؟ بیایید نگاهی دقیق تر به ارتباط بین دندان قروچه و مشکلات سینوس بیندازیم.

چه چیزی باعث دندان قروچه می شود؟

قبل از بررسی چگونگی تأثیر دندان قروچه روی سینوس ها، درک اینکه در وهله اول چه چیزی باعث بروز دندان قروچه می شود می تواند کمک کننده باشد. علل احتمالی عبارتند از:

  • استرس و اضطراب: استرس عاطفی یا اضطراب از عوامل اصلی ایجاد دندان قروچه هستند. ساییدن دندان ها روی یکدیگر ممکن است یک واکنش ناخودآگاه به استرس باشد.
  • اختلالات خواب: دندان قروچه معمولاً همراه با اختلالات خواب مانند آپنه خواب رخ می دهد. این می تواند واکنشی به اختلالات خواب باشد.
  • داروها: برخی از داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی خاص با دندان قروچه مرتبط هستند.
  • مال اکلوژن: مشکلات مربوط به هم راستایی بایت می توانند به عنوان یک مکانیسم جبرانی باعث دندان قروچه شوند.
  • ژنتیک: برخی مطالعات نشان می دهند که دندان قروچه ممکن است یک عامل ژنتیکی داشته باشد که در خانواده ها وجود دارد.
  • عوامل سبک زندگی: مصرف بیش از حد کافئین، الکل یا تنباکو ممکن است در دندان قروچه دخیل باشند.

شناسایی و رسیدگی به علت اصلی دندان قروچه برای مدیریت طولانی مدت آن نقش کلیدی دارند. حالا بیایید در مورد چگونگی تأثیر آن روی سلامت سینوس بحث کنیم.

چه چیزی باعث دندان قروچه می شود؟

چه چیزی باعث دندان قروچه می شود؟

دندان قروچه چگونه می تواند روی سینوس ها تأثیر بگذارد؟

چند راه وجود دارند که دندان قروچه بیش از حد ممکن است مشکلات سینوسی را تشدید یا بدتر کند:

افزایش فشار در سر

فشار ثابتی که در طول دندان قروچه به دندان ها و فک وارد می شود می تواند منجر به التهاب و درد در مفاصل فکی – گیجگاهی (TMJ ها) شود. TMJ ها استخوان فک را به جمجمه متصل می کنند. هنگامی که این مفاصل تحریک می شوند، می تواند درد یا فشار را به صورت، سر و سینوس ها منتقل کند. دندان قروچه ممکن است عضلات سر و گردن را منقبض کند و با احساس فشار ارتباط داشته باشد.

گرفتگی سینوس

برخی تحقیقات نشان می دهند که دندان قروچه می تواند جریان هوای بینی را مسدود کرده و منجر به ایجاد احساس احتقان شود. یک مطالعه نشان داد که 71 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به سینوزیت مزمن دندان قروچه را نیز تجربه کرده اند. دندان قروچه ممکن است التهاب ایجاد کند که با احتقان بینی و فشار سینوسی ارتباط دارد.

درد یا سر درد

درد و فشار ناشی از دندان قروچه همچنین می تواند سر دردهای موجود یا درد صورت مربوط به مشکلات سینوسی را تشدید کند. فشار مداوم روی عضلات اطراف سر و گردن می تواند سر درد را تحریک یا تشدید کند. دندان قروچه ممکن است باعث درد ارجاعی شود که در صورت، حفره های سینوسی و سر منعکس می شود.

اختلال در خواب

دندان قروچه اغلب در طول خواب رخ می دهد که می تواند الگوی خواب طبیعی را مختل کند. فقدان خواب با کیفیت می تواند احتقان سینوس و سر درد را تشدید کند. استراحت ناکافی نیز ممکن است افراد را نسبت به درد و فشار در صورت حساس تر کند.

تشدید آلرژی

آلرژی اغلب با مشکلات سینوسی ارتباط دارد. التهاب ناشی از دندان قروچه ممکن است باعث شود  برخی افراد نسبت به آلرژن ها واکنش بیشتری نشان دهند. افزایش احتقان و تولید مخاط ناشی از آلرژی نیز می تواند با دندان قروچه تشدید شود.

به طور کلی، روش اصلی که دندان قروچه بیش از حد روی سینوس ها تأثیر می گذارد، ایجاد التهاب و فشار در سر است. این می تواند احتقان، سر درد و سایر مشکلات سینوسی را بدتر کند. درمان دندان قروچه ممکن است به کاهش مشکلات سینوسی مرتبط کمک کند.

دندان قروچه چگونه می تواند روی سینوس ها تأثیر بگذارد؟

دندان قروچه چگونه می تواند روی سینوس ها تأثیر بگذارد؟

علائمی که نشان می دهند دندان قروچه روی سینوس های شما تأثیر می گذارد

در اینجا برخی از علائم و نشانه های شایعی را مرور می کنیم که نشان می دهند دندان قروچه ممکن است مشکلات سینوسی را تشدید کند:

  • افزایش فشار و درد صورت
  • سردردهای مکرر
  • احتقان سینوسی بیشتر
  • تشدید درد سر درد پس از بیدار شدن از خواب
  • فشار یا درد سینوسی هنگام فشردن یا ساییدن دندان ها
  • درد فک، گونه یا صورت
  • گوش درد
  • آسیب های دندانی مانند لب پر شدن یا ترک خوردن دندان ها
  • درد یا ناراحتی در عضلات فک
  • کاهش تخلیه مخاط
  • مشکل در تنفس از راه بینی
  • گلو درد
  • هالیتوزیس (بوی بد دهان)

اگر متوجه هر یک از این علائم هشدار دهنده شدید، بخصوص اگر با درد فک یا سر درد از خواب بیدار می شوید، در مورد احتمال دندان قروچه با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید. ممکن است یک مطالعه خواب یا تست خواب خانگی برای ارزیابی دندان قروچه شما در خواب توصیه شود. دندانپزشک شما همچنین می تواند علائم دندان قروچه را در دهان شما بررسی کند.

عوارض دندان قروچه روی سینوس ها

دندان قروچه درمان نشده مزمن که با مشکلات سینوسی مرتبط است، می تواند منجر به بروز چندین عارضه شود:

بدتر شدن عفونت سینوسی

التهاب و فشار اضافی ناشی از دندان قروچه می تواند عفونت سینوسی را بیشتر کند. احتقان و اختلال در تخلیه ترشحات سینوس ها به عنوان بستری برای رشد باکتری ها عمل می کند. عفونت های مکرر سینوسی ممکن است ایجاد شوند.

اختلالات TMJ

TMJ ها می توانند در اثر دندان قروچه بیش از حد آسیب ببینند. این ممکن است به کار دندانپزشکی و جراحی پر هزینه برای رفع ناهماهنگی فک ها یا مشکلات TMJ مانند دیسک های جابجا شده نیاز داشته باشد.

آپنه خواب

آپنه خواب و دندان قروچه اغلب با یکدیگر مرتبط هستند. انسداد جریان هوا ناشی از احتقان سینوسی ناشی از دندان قروچه می تواند باعث بروز دوره هایی از قطع تنفس در طول خواب شود. این امر کیفیت خواب را بیشتر کاهش می دهد.

سینوزیت مزمن

افزایش التهاب در مجاری بینی و سینوس ناشی از دندان قروچه ممکن است منجر به بروز عفونت مزمن سینوسی شود. سینوزیت حاد در صورت عدم توجه به دندان قروچه می تواند مداوم شود.

پولیپ بینی

التهاب ناشی از دندان قروچه می تواند باعث رشد بیش از حد بافت به نام پولیپ بینی در حفره های سینوسی شود و مانع تخلیه مخاط شود. ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی نیاز باشد.

علائم آسم

احتقان و التهاب ناشی از دندان قروچه ممکن است در برخی از بیماران آسم را تشدید کند. فشار سینوسی می تواند راه های هوایی برونش را تشدید کند.

عوارض دندان قروچه روی سینوس ها

عوارض دندان قروچه روی سینوس ها

آسیب های دندانی

دندان قروچه مداوم در نهایت باعث شکستگی دندان ها، نیاز به روکش یا بریج و سایر اقدامات پر هزینه دندانپزشکی می شود. همچنین می تواند تراز بایت را تغییر دهد.

جستجوی درمان برای دندان قروچه و مشکلات سینوسی مرتبط، قبل از بدتر شدن آنها می تواند به جلوگیری از بروز عوارض پر هزینه و دردناک کمک کند.

تشخیص دندان قروچه درگیر سینوس ها

برای تعیین اینکه آیا دندان قروچه باعث تشدید مشکلات سینوسی شما می شود، ممکن است از روش های تشخیصی زیر استفاده شود:

  • معاینه بالینی: دندانپزشک شما علائم دندان قروچه مانند ساییدگی دندان ها، حساسیت فک و درد عضلانی را بررسی خواهد کرد. پزشک شما می تواند فشار و احتقان سینوسی را بررسی کند.
  • مطالعه خواب: مطالعه خواب شبانه می تواند دوره های دندان قروچه و سطح اکسیژن را ثبت کند. این به تشخیص دندان قروچه در خواب و آپنه خواب کمک می کند.
  • تست خواب خانگی: یک مانیتور خواب کوچک خانگی می تواند برای ارزیابی دندان قروچه و اثرات آن روی کیفیت خواب استفاده شود.
  • تصویربرداری: سی تی اسکن یا تصویربرداری MRI ممکن است احتقان و التهاب را در حفره های سینوسی نشان دهد.
  • آندوسکوپی بینی: یک دوربین کوچک که در مجرای بینی قرار می گیرد امکان مشاهده التهاب سینوس را برای پزشک فراهم می آورد.
  • تست آلرژی: تست های پوستی یا خون می توانند تشخیص دهند که آیا آلرژی با احتقان سینوسی ارتباط دارد یا خیر.
  • ثبت روزانه علائم: ثبت روزانه علائم به شناسایی محرک ها و الگوهای علائم کمک می کند.
  • ابزارهای دندانپزشکی: محافظ های دندانی سفارشی که در شب استفاده می شوند می توانند تعیین کنند که آیا کاهش دندان قروچه مشکلات سینوسی را کاهش می دهد یا خیر.

اگر مشکوک هستید که مشکلات سینوسی شما با دندان قروچه مرتبط هستند، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتواند شما را برای معاینه صحیح و اصولی معرفی کند.

چگونه تاثیر دندان قروچه بر سینوس ها را متوقف کنیم؟

اگر دندان قروچه باعث تشدید مشکلات سینوسی شما شود، در اینجا چند گزینه درمانی برای توقف چرخه وجود دارند:

محافظ های دهان و دندان

استفاده از نایت گارد سفارشی که توسط دندانپزشک شما ارائه می شود می تواند از دندان ها در برابر آسیب ساییدگی محافظت کند و تنش فک را کاهش دهد. این ممکن است به کاهش فشار روی عضلات صورت، مفاصل و سینوس های ملتهب کمک کند.

داروها

شل کننده های عضلانی، مسکن ها و ضد احتقان ها ممکن است برای تسکین علائم دندان قروچه و تنش صورت تجویز شوند. اسپری های استروئیدی بینی می توانند التهاب سینوس ها را کاهش دهند.

مدیریت استرس

پرداختن به استرس، اضطراب و سایر عوامل سبک زندگی که با دندان قروچه ارتباط دارند، از طریق مشاوره، بیوفیدبک، مدیتیشن و غیره می تواند به کاهش دندان قروچه کمک کند.

فیزیوتراپی

ورزش های کششی، ماساژ و سایر PT برای عضلات سر، گردن و فک می توانند تنش های تشدید کننده مشکلات سینوسی را کاهش دهند.

ابزارهای دهانی

ابزارها و اسپلینت های مخصوص دهان می توانند به تنظیم مجدد بایت و کاهش ساییدن و فشردن دندان ها کمک کنند.

CPAP برای آپنه خواب

اگر دندان قروچه منجر به بروز آپنه خواب شده است، استفاده از دستگاه CPAP در شب می تواند تنفس طبیعی را حفظ کند و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

درمان شناختی رفتاری

CBT می تواند به شناسایی و اصلاح افکار یا رفتارهایی که منجر به دندان قروچه بیش از حد در شب می شوند کمک کند.

عمل جراحی

برای سینوزیت مزمن شدید ناشی از دندان قروچه طولانی مدت، ممکن است جراحی هایی مانند جراحی آندوسکوپی سینوس یا سپتوپلاستی برای باز کردن مسیرهای تخلیه مخاط نیاز باشد.

درمان سریع دندان قروچه و احتقان و التهاب سینوس های مرتبط می تواند از بروز عوارض جدی تر جلوگیری کند. حتماً در مورد سلامت سینوس ها به طور منظم با پزشک خود پیگیری کنید.

درمان های جایگزین برای تسکین مشکلات سینوس ناشی از دندان قروچه

همچنین برخی از درمان های طبیعی و خانگی وجود دارند که ممکن است علائم مشکلات سینوس که با دندان قروچه تشدید می شوند را تسکین دهد:

  • کمپرس گرم را روی گونه ها، فک ها و کناره های بینی بگذارید تا گردش خون و تخلیه مخاط بهتر شود.
  • از اسپری های سالین و کیت های شستشو برای چندین بار شستشوی مجاری بینی در روز استفاده کنید.
  • دوش بخار بگیرید یا برای افزایش رطوبت مجرای بینی خشک از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
  • با نوشیدن مقدار زیادی آب برای رقیق شدن مخاط، هیدراته بمانید.
  • از روغن های ضروری مانند نعناع، ​​اکالیپتوس یا روغن درخت چای برای باز کردن مجاری تنفسی استفاده کنید.
  • برای پاک کردن سینوس ها و تسکین التهاب، شستشو با آب نمک را انجام دهید.
  • برای کاهش التهاب مکمل هایی مانند کورستین، باتربور یا بروملین را امتحان کنید.
  • از غذاهای التهاب آور مانند لبنیات، گندم، الکل و کافئین خودداری کنید.
  • از تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا، تنفس عمیق یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض آلرژن، از سیستم های تصفیه هوا و پوشش های گرد و غبار استفاده کنید.
  • برای تسکین سینوس ها، علاوه بر مراقبت های پزشکی، با درمان های خانگی سازگار باشید. ممکن است کمی آزمون و خطا طول بکشد تا دریابید کدام گزینه برای شما مناسب تر است.
درمان های جایگزین برای تسکین مشکلات سینوس ناشی از دندان قروچه

درمان های جایگزین برای تسکین مشکلات سینوس ناشی از دندان قروچه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر باید به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • علائم سینوسی مانند احتقان، سر درد یا درد صورت باقی می مانند یا بدتر می شوند.
  • علائم با داروهای بدون نسخه از بین نمی روند.
  • در فک، شقیقه یا دندان های خود درد یا فشار احساس می کنید.
  • شما علائمی از دندان قروچه مانند تحریک پذیری فک، ساییدگی یا شکستگی دندان ها دارید.
  • فکر می کنید دندان قروچه در شب ممکن است روی کیفیت خواب تأثیر بگذارد.
  • در تنفس از راه بینی مشکل دارید.

مشکلات تکرار شونده سینوسی که ممکن است با دندان قروچه درمان نشده تشدید شوند، را نادیده نگیرید. برای تعیین علت زمینه ای و بهترین گزینه های درمانی به دنبال کمک تخصصی باشید. رسیدگی به دندان قروچه می تواند کلیدی برای تسکین علائم ناراحت کننده سینوس باشد.

پرسش های متداول در مورد دندان قروچه و سلامت سینوس ها

آیا دندان قروچه می تواند باعث عفونت سینوسی شود؟

خود دندان قروچه مستقیماً باعث عفونت سینوس نمی شود. با این حال، می تواند التهاب و احتقان ایجاد کند و امکان رشد باکتری ها را فراهم نماید و عفونت های سینوسی ایجاد شوند. درمان دندان قروچه به عادی سازی عملکرد سینوس کمک می کند.

چرا هنگام عفونت سینوسی صورتم درد می کند؟

درد و فشار صورت در عفونت های سینوسی شایع است زیرا غشاهای متورم به اعصاب صورت فشار می آورند. دندان قروچه می تواند این درد را تشدید کند. کاهش التهاب در سینوس ها باید ناراحتی صورت را کاهش دهد.

آیا TMJ می تواند باعث بروز مشکلات سینوسی شود؟

آری، اختلالات TMJ اغلب با مشکلات سینوسی همراه هستند. درد مفصل فک و اختلال عملکرد ناشی از دندان قروچه می تواند درد را به سینوس ها منتقل کند. التهاب TMJ همچنین ممکن است تخلیه سینوس را مختل کند. درمان TMJ و دندان قروچه ممکن است علائم سینوسی را کاهش دهد.

آیا دندان قروچه می تواند باعث سرگیجه شود؟

در برخی موارد، آری. دندان قروچه می تواند فشاری را در گوش و سر ایجاد کند و به طور بالقوه منجر به سرگیجه شود. کشش گردن ناشی از دندان قروچه نیز ممکن است به سبکی سر و سرگیجه کمک کند. تسکین دندان قروچه و درد فک مرتبط می تواند سرگیجه را کاهش دهد.

چگونه می توان مشکلات سینوس ها ناشی از دندان قروچه را کاهش داد؟

کیت های شستشوی بینی، اسپری های استروئیدی بینی، ضد احتقان ها و آنتی هیستامین ها به پاکسازی احتقان سینوس ناشی از التهاب در نتیجه دندان قروچه کمک می کنند. پرداختن به دندان قروچه با ابزارهای دندانپزشکی و سایر درمان ها نیز فشار وارده بر مسیرهای مسدود شده سینوسی را از بین می برد.

به طور خلاصه، دندان قروچه به دلیل التهاب و فشار ایجاد شده، می تواند احتقان سینوسی و سر دردهای همراه و درد صورت را تشدید و بدتر کند. جستجو برای درمان مشکوک دندان قروچه شبانه یا مشکلات TMJ می تواند به تسکین علائم سینوسی و جلوگیری از عوارض کمک کند. اگر فکر می کنید سلامت سینوس شما تحت تأثیر دندان قروچه قرار گرفته است، با دندانپزشک و پزشک خود همکاری کنید تا بهترین طرح درمان را تعیین کنید.

آیا بزاق دهان اسیدی است؟ راه هایی برای خنثی کردن بزاق دهان!

بزاق به هضم غذا کمک می کند، اما در دهان شما چه می کند؟ بیشتر مردم می دانند بزاق مایعی است که دهان آن را برای کمک به جویدن و بلعیدن غذا تولید می کند، اما آیا می دانسته اید که بزاق نخستین خط دفاعی در برابر باکتری های عامل بیماری است؟ از آنجا که سطح pH بزاق تأثیر مهمی روی سلامت دهان دارد، بیایید در مورد اسیدی یا بازی بودن بزاق (و علت آن) و راه هایی برای حفظ تعادل در دهان برای کاهش خطر فرسایش و پوسیدگی مینا صحبت کنیم.

اگر می دانید که pH دهان شما از حد تعادل خارج است، راه هایی وجود دارند که به خنثی کردن سطح اسید کمک می کنند تا مطمئن شوید که دندان ها و لثه های شما سالم هستند.

pH دهان شما چقدر است؟

سطح نرمال pH داخل دهان شما باید بین 2/6 تا 6/7 باشد و با آنچه در معده شما یافت می شود متفاوت است، که معمولاً در سطح pH 1 تا 2 اسیدی است. یک دهان سالم PH بالاتری دارد، به این معنا که بیشتر قلیایی است تا اسیدی.

اسیدیته یا بازی در دهان شما روی پوسیدگی دندان و میزان توانایی شما در مبارزه با باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند تأثیر می گذارد. از این گذشته، سطح اسید می تواند به طور فیزیکی مینای دندان را فرسایش دهد. هنگامی که ما غذاهای اسیدی می خوریم، می تواند به طور موقت سطح اسید را در بزاق ما افزایش دهد یا pH دهان را کاهش دهد.

مهم تر از همه، مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه احتمال بیشتری دارد که سطح اسیدی pH در دهان خود داشته باشند. اما افراد مبتلا به ژنژیویت بیشتر احتمال دارد که سطح pH قلیایی داشته باشند. هنگامی که با دندانپزشک خود برای رفع این مشکلات کار می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که pH بزاق شما کاهش یابد.

pH دهان شما چقدر است؟

pH دهان شما چقدر است؟

بزاق دهان شما اسیدی است یا قلیایی؟

بزاق شما از تعادل بین مواد اسیدی و بازی تشکیل شده است. شما در واقع می توانید سطح pH بزاق خود را در منزل با استفاده از آنچه “کاغذ آزمایش pH هیدریون” نامیده می شود، آزمایش کنید. دندانپزشکان گاهی اوقات آزمایش pH را در مطب خود پیشنهاد می کنند. نکته کلیدی این است که اول صبح بزاق خود را آزمایش کنید و قبل از آزمایش pH چیزی نخورید یا ننوشید.

اگر PH بزاق شما کمتر از 7 باشد، به این معنا است که سطح pH بزاق شما اسیدی است. بالاتر از آن، قلیایی است.

شما واقعاً باید pH متعادلی از بزاق بین 7/6 تا 4/7 داشته باشید. نیاز نیست دقیقاً روی 7 باشد و به هر حال حفظ آن در آنجا غیر ممکن است.

چرا بزاق اسیدی برای دندان ها مضر است؟

سطوح بالای اسید در دهان برای دندان های شما مضر است، زیرا باعث می شود حفره ها و پوسیدگی دندان ها راحت تر ایجاد شوند. این سطوح اسیدی بالاتر همچنین باعث کاهش کلسیم در دندان های شما می شود که می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری مانند حساسیت دندان و دمینرالیزیشن شود، حتی اگر بهداشت دهان و دندان نسبتاً مناسبی داشته باشید. به خاطر داشته باشید، اگر فرسایش اسیدی مینای دندان شما را از بین می برد، نمی توانید آن را دوباره رشد دهید.

حتی اگر بزاق شما مانند یک مایع خنثی کننده در برابر باکتری ها و اسیدهای موجود در غذا عمل می کند، باکتری های اسیدی نیز می توانند به مینای دندان آسیب فیزیکی وارد کنند. اگر در طول روز تصمیم هایی می گیریم یا عفونت هایی داریم که باعث اسیدی شدن بزاق می شوند، بدون اینکه متوجه باشیم اساساً علیه سلامت دندان های خود عمل می کنیم.

هر چه بزاق شما بیشتر اسیدی بماند، آسیب بیشتری به دهان شما وارد می کند. از جمله بین دندان های شما، در سراسر سطوح صاف، و در حفره های عمیق دندان های مولر عقب شما.

چگونه PH دهان خود را متعادل کنید؟

یک رژیم غذایی دارای قلیایی بالا داشته باشید.

هنگامی که می خواهید عمداً pH دهان خود را متعادل کنید، باید با خوردن یک رژیم غذایی قلیایی تر شروع کنید. غذاهای قلیایی شامل مواردی مانند سبزیجات، حبوبات یا نوشیدن شیر است. در واقع، نوشیدن شیر در عرض 10 تا 30 دقیقه می تواند تفاوت چشمگیری در pH دهان شما ایجاد کند. یعنی با فرض اینکه طعم دار یا شیرین نشده باشد!

سبزیجات بیشتری بخورید.

سبزیجات تازه معمولاً قلیایی هستند. با توجه به اینکه برای هضم غذا به مقدار زیادی جویده می شوند، ذرات غذا که با بزاق شما مخلوط می شوند، فواید pH طبیعی را به همراه می آورند و در حین خوردن آنها را به سطح pH قلیایی بزاق تغییر می دهند. سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا PH بزاق خود را قلیایی نگه دارید.

از مصرف الکل و نوشیدنی های قندی و کافئین خودداری کنید.

نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های کافئین دار و قندی همگی دارای خواص اسیدی هستند. یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک محیط اسیدی در دهان نوشیدن هر چیز شیرین (از جمله نوشابه رژیمی، قهوه با خامه یا نوشیدنی های ورزشی) است. همین امر در مورد نوشیدن مشروبات الکلی نیز، به علت میزان خشک شدن دهان از نظر فیزیکی در طول این فرآیند، صدق می کند. آیا این بدان معناست که شما هرگز نمی توانید تا آخر عمر از آنها لذت ببرید؟ خیر، اما باید در حد اعتدال باشد، نه اینکه ساعت ها آنها را بنوشید. محدود کردن مصرف شراب و نوشیدن فقط یک فنجان قهوه در صبح یک راه آسان برای قلیایی نگه داشتن pH بزاق است. کاهش میزان مصرف، شروع مفیدی برای متعادل کردن بزاق شما است.

از کربوهیدرات ها و شکر قابل تخمیر اجتناب کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای قلیایی تر کردن رژیم غذایی، محدود کردن نان و شیرینی های شیرین است. مانند مایعات شیرین، کربوهیدرات های فرآوری شده قابل تخمیر سطح PH اسیدی را افزایش می دهند، زیرا باکتری های دندانی دوست دارند از آنها تغذیه کنند. کربوهیدرات ها بلافاصله پس از هضم به شکل قند یا نشاسته در می آیند که سطح pH شما را کاهش می دهد و بزاق شما را اسیدی تر می کند. کربوهیدرات های قابل تخمیر به اندازه مصرف نوشابه مسئول ایجاد حفره هستند! نان فرآوری شده، کراکر، کلوچه و محصولات مشابه هر بار که آنها را می خورید، به معنای واقعی کلمه میکروب های تولید کننده اسید را در دهان شما تغذیه می کنند.

از محصولات دندانی با pH متعادل استفاده کنید.

برخی از انواع خمیر دندان ها و دهانشویه های ضد حفره به طور خاص قلیایی یا بازی هستند تا سطح اسید داخل دهان را هنگام استفاده خنثی کنند. در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال فعال که با pH اسیدی در دهان شما همراه است، اینها می توانند مفید باشند. اطمینان حاصل کنید که آنها حاوی فلوراید نیز هستند تا هرگونه دمینرالیزیشنی که قبلاً رخ داده است را جبران کند.

چگونه PH دهان خود را متعادل کنید؟

چگونه PH دهان خود را متعادل کنید؟

دانه ها و لوبیاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بیشتر دانه ها و لوبیاها خوراکی های قلیایی هستند و می توانند به از بین بردن بزاق اسیدی کمک کنند. چند گزینه عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی خود لوبیا لیما، سویا، دانه کنجد و لوبیا دریایی هستن.

شیرین کننده های مصنوعی را محدود کنید.

شیرین کننده های مصنوعی هنوز برای دندان های شما مضر هستند. چیزهایی مانند نوشابه رژیمی، آبمیوه، یا هر چیزی که روی آن “فاقد قند” درج شده است ممکن است همچنان دارای مواد اسیدی ایجاد کننده حفره باشند. در صورت شک از مصرف آنها اجتناب کنید یا آنها را محدود کنید. جایگزین های شکر مصنوعی در حد اعتدال خوب هستند، اما برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. زایلیتول، قند چغندر و عسل همگی در مقیاس pH اسیدی هستند. این شیرین کننده ها را با استویا تعویض کنید تا از pH قلیایی بزاق حمایت کنید.

با نوشیدن آب بیشتر، ذرات اسیدی مواد غذایی را بشویید.

هر زمان که آب می نوشید، به دفع اسیدها و باکتری های داخل دهان شما کمک می کند. این یکی از سالم ترین کارهایی است که می توانید در طول روز برای از بین بردن بزاق اسیدی انجام دهید. آب لوله کشی بهترین است، زیرا برخی از آب های بطری شده دارای سطوح pH اسیدی نیز هستند. اگر متوجه شدید که چیزی با خاصیت اسیدی خورده اید یا نوشیده اید، توصیه می کنیم بلافاصله پس از آن دهان خود را با آب بشویید. نوشیدن آب بیشتر در طول روز می تواند به حفظ تعادل بزاق و کنترل اسیدها کمک کند.

دانستن اینکه غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید چه تأثیری روی دهان و دندان های شما می گذارند، می تواند به روشن و سالم ماندن لبخند شما برای تمام عمر کمک کند.

pH چگونه با دندان ها و لثه ها ارتباط دارد؟

داشتن دهان اسیدی برای سلامت دهان و دندان مضر است زیرا اگر دهان شما بیش از حد اسیدی باشد، باکتری های موجود در دهان احتمال آسیب “بدتری” دارند. این به نوبه خود، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه شود. از آنجا که بزاق کمی قلیایی است و به خنثی کردن اسید داخل دهان شما کمک می کند، حفظ تعادل سالم با انجام کارهایی که می توانید برای افزایش تولید بزاق خود انجام دهید، مهم است.

حتی اگر هر روز تا جایی که می توانید دندان های خود را تمیز می کنید و مقدار زیادی آب می نوشید، سطوح اسیدی pH همچنان می تواند لبخند شما را خراب کند. یک مثال کلاسیک بیماری رفلاکس معده درمان نشده است: سطوح ثابت اسیدی که از دستگاه گوارش شما بالا می آیند فقط باعث سوزش سر دل نمی شوند. آنها همچنین مینای دندان های شما را فرسوده می کنند.

چگونه pH بزاق دهان خود را پیدا کنیم؟

اگر می خواهید سطح pH بزاق خود را بدانید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند نشانگرهای زیستی (بیومارکرهای) بزاق شما را در طول معاینه دندان شما آزمایش کند. سطوح pH بزاق باید کمی قلیایی باشند. ما از قبل می دانیم که افراد مبتلا به عفونت پریودنتال پیشرفته ممکن است pH اسیدی تر از حد طبیعی داشته باشند، بنابراین اگر در حال حاضر برای بیماری فعال لثه تحت درمان هستید، ممکن است این موضوع ارزش بررسی را داشته باشد. سایر دندانپزشکان حتی ممکن است توصیه کنند که pH بزاق خود را با کاغذ آزمایش مخصوص در خانه اندازه گیری کنید. اما برای بدست آوردن عدد دقیق، باید مطمئن شوید که صبح با معده خالی این آزمایش را انجام می دهید (قبل از آن حتی یک جرعه آب هم نباید بنوشید!)

چگونه pH بزاق خود را پیدا کنیم؟

چگونه pH بزاق خود را پیدا کنیم؟

با دندانپزشک خود صحبت کنید

همیشه ایده خوبی است که در مورد سطح pH بزاق خود و هر تغییر دیگری که در سلامت دهان خود مشاهده می کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر دندانپزشک شما می داند که شما علائم فرسایش اسیدی یا بزاق اسیدی دارید، می تواند فلوراید را برای استفاده در منزل یا یک خط محصول خوراکی متعادل با pH تجویز کند تا قبل از آسیب اضافی به خنثی کردن سطح اسید کمک کند. از آنجا که فلوراید به بازسازی مجدد مینای ضعیف دندان کمک می کند، به شما کمک می کند تا از فرسایش و بروز حفره ها جلوگیری کنید. اگر شما فردی هستید که دائماً دچار حفره های جدید می شوید (یا به قول ما دندانپزشکان “پوسیدگی مکرر دندان”) حتماً در مورد سطح pH بزاق خود با دندانپزشک خود صحبت کنید؛ این اقدام می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

آیا بزاق اسیدی است؟ قرار نیست که باشد. pH دهان شما می تواند در طول روز بسته به آنچه می خورید و می نوشید و اینکه آیا شرایط پزشکی یا عفونت های درمان نشده ای دارید که سطح اسید را بالا می برند، در نوسان باشد. آگاهی از PH بزاق می تواند به شما کمک کند تا از بروز مشکلات دندانی در آینده جلوگیری کنید و دهان خود را سالم تر نگه دارید. از دندانپزشک خود در مورد آزمایش pH بزاق سؤال بپرسید یا کیتی را سفارش دهید که می توانید در خانه از آن استفاده کنید.

تحلیل رفتن لثه بین دندان ها و ایجاد مثلث سیاه

آیا لثه بین دندان های شما تحلیل رفته است؟ اگر به هر عکس داخل مجله یا تبلیغات نگاه کنید، لبخندهای زیبایی با دندان های یکدست و صاف مشاهده خواهید کرد. لبخندهایی که در این مجلات مشاهده می کنید، بدون هیچ گونه شکاف و فضا هستند. اگر بین دو یا چند دندان خود مثلث های کوچکی دارید، ممکن است نسبت به ظاهر آنها حساس شده باشید.

متأسفانه تحلیل رفتن لثه بین دندان ها می تواند نشان دهنده این باشد که این بافت آنگونه که باید سالم و قوی نیست. اغلب، قبل از ایجاد تغییرات زیبایی برای پر کردن این فضاها، درمان لثه نیاز است. بهداشت خوب دهان و دندان برای دندان ها و لثه ها مهم است و بیماران تشویق می شوند تا نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بهبود بخشند. هنگامی که لثه های شما درمان شدند و سلامت خود را بدست آورند، می توان درمان فضاهای تاریک را انجام داد. شما می توانید از طریق یکی از سه گزینه درمانی با این فضاهای سیاه در لبخند خود خداحافظی کنید.

علت از بین رفتن لثه از بین دندان ها چیست؟

به زبان ساده، باز شدن فضای بین دندان ها به دلیل تروما، تحلیل رفتن لثه ها و بیماری لثه ایجاد می شود. از دور، آن فضاها اینگونه به نظر می رسند که غذا بین دندان های شما گیر کرده است. پس از بررسی تخصصی، این لکه های سیاه می توانند نشان دهنده یک مشکل بزرگتر دندانی باشند. ممکن است بخواهید فضای بین دندان ها را پر کنید تا ظاهری یکنواخت تر داشته باشید.

بیماری لثه دارای دو مرحله مجزا است: ژنژیویت و پریودنتیت. مرحله ابتدایی مشکلات لثه، تورم لثه است. التهاب لثه یک التهاب عفونی لثه است که بسیاری از افراد در یک نقطه آن را تجربه می کنند. معمولاً می توان با مسواک زدن دقیق، دهانشویه ضد عفونی کننده و نخ دندان کشیدن کامل در منزل آن را درمان کرد. ژنژیویت در صورت عدم درمان، می تواند پیشرفت کند و به پریودنتیت تبدیل شود و ممکن است عفونت جدی تری رخ دهد. بیماری کامل لثه باعث تحلیل رفتن استخوان پشتیبان بین ریشه دندان می شود. در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

برای خلاص شدن از شر این عفونت عمیق تر، دندانپزشک شما یک پاکسازی عمقی انجام خواهد داد که به آن جرمگیری و روت پلنینگ (تسطیح سطح ریشه) نیز می گویند. طی این فرایند، پلاک ها و جرم های اطراف ریشه را از بین می برند.

علت از بین رفتن لثه از بین دندان ها

علت از بین رفتن لثه از بین دندان ها

بیماری لثه باعث تحلیل لثه و استخوان می شود.

عفونت لثه باعث از بین رفتن پاپیلای مثلثی بین دندان ها می شود. هنگامی که ارتفاع پاپیلای لثه بین دندان ها کاهش می یابد، مثلث تیره شکل می گیرد. لبه لثه یا گوش ماهی در دندان های پیشین لترال بالا می رود. با تحلیل رفتن لثه ها، برآمدگی های لثه (بخشی از ریشه ها که رو به پاپیلا هستند) شروع به لک شدن می کنند.

این بیماری جدی است و همچنین با چیزی بیشتر از سلامت دهان و دندان های شما مرتبط است. در واقع، باکتری های موجود در این بیماری می توانند وارد جریان خون شما شوند. تصور می شود که این امر احتمال ابتلا به بیماری قلبی، نارسایی قلبی، زوال عقل و دیابت را افزایش می دهد. متأسفانه، آسیبی که بیماری لثه می تواند به بدن شما وارد کند، به عادات بهتر مسواک زدن ختم نمی شود. از این گذشته، بیماری پریودنتال فقط عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. بسیاری از زنان باردار به دلیل افزایش تغییرات هورمونی، مشکلات لثه بارداری را تجربه می کنند.

برخی از داروها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهند و بدن شما را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند التهاب لثه و بیماری لثه کنند. درمان های دندانپزشکی می توانند بیماری را برطرف کنند، اما ترمیم آسیب طولانی مدت موضوع کاملاً متفاوتی است.

علاوه بر این، تحلیل خفیف لثه می تواند در اثر تکنیک های تهاجمی مسواک زدن ایجاد شود. دندانپزشکان توصیه می کنند که به طور مرتب دندان های خود را با یک مسواک نرم و کمتر ساینده مسواک بزنید. از تکنیک مسواک زدن مناسب برای محافظت از بافت های لثه و جلوگیری از تحلیل بیشتر استفاده کنید.

گزینه هایی برای جایگزینی لثه تحلیل رفته از بین دندان ها

قبل از اینکه دندانپزشک بتواند فضاهای تاریک را اصلاح و درمان کند، لثه های شما به مراقبت های تخصصی نیاز دارند. هنگامی که بیماری و عفونت موجود برطرف شد، ممکن است یکی از روش های زیر توصیه شود:

باندینگ دندان

باندینگ دندان که باندینگ کامپوزیت نیز نامیده می شود، ساختار و ظاهر دندان ها را ترمیم می کند. این تکنیک از همان مواد کامپوزیت رزین – مانند استفاده می کند که اغلب برای پر کردن حفره ها استفاده می شوند. این فرایند که معمولاً انجام می شود راه حل های زیبایی را ارائه می دهد که با مراقبت و نگهداری مناسب می توانند بین پنج تا 10 سال دوام بیاورند. دندانپزشکان برای تطبیق کامل باندینگ دندانی با رنگ طبیعی دندان های شما، آنالیز رنگ را انجام می دهند تا ظاهری بدون ایراد داشته باشند.

استفاده از باندینگ به جای روکش برای جایگزینی پاپیلای لثه بسیار دشوار است. هنگام مقایسه باندینگ و روکش، جایگزینی لثه تحلیل رفته از بین دندان ها با روکش راحت تر است.

ونیرها

ونیرها که از قطعات بسیار نازک سرامیکی ساخته شده اند، به عنوان نوعی پوشش برای جلوی دندان های شما عمل می کنند. آنها می توانند بسیاری از مشکلات زیبایی در یک دندان سالم و عملکردی را استتار کنند. اغلب ونیرهای کامپوزیتی قدیمی با پرسلن جایگزین می شوند. روکش های دندانی یکی از بهترین راه ها برای بهبود ظاهر زیبایی دندان ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی هستند. دریافت ونیرها برای استتار بسیاری از مشکلات زیبایی، از جمله فضاهای بین دندان ها، اغلب تنها به چند نوبت مراجعه نیاز دارد. با این حال، به دلیل ساخت و طراحی سفارشی، ونیرهای سرامیکی گران تر از سایر درمان های زیبایی هستند. ونیرهای دندانی به طور متوسط ​​15 تا 20 سال قبل از نیاز به تعویض دوام دارند. اکثر مراجعه کنندگانی که آنها را انتخاب می کنند احساس می کنند که ونیرها ارزش زمان گذاشتن را دارند.

برای پر کردن فضای لثه تحلیل رفته از بین دندان ها می توان روکش های دندانی را استفاده کرد.

روکش های دندانی ترمیم هایی هستند که برای محافظت از دندان ضعیف یا آسیب دیده استفاده می شوند. آنها همچنین برای اصلاح عیوب زیبایی جدی استفاده می شوند، زمانی که پر کردن یا باندینگ دندان کافی نیست. روکش دندان معمولاً از پرسلن ساخته شده است و تمام ناحیه قابل رویت دندان را می پوشاند. این “کلاهک” پرسلن به عنوان پوششی روی دندان طبیعی آسیب پذیر یا غیر زیبا عمل می کند.

توجه به این نکته ضروری است که برای هر فضای باز، دو دندان به درمان زیبایی نیاز دارند. اساساً خطوط ریشه برای بستن شکاف های قابل مشاهده تغییر شکل می دهند.

یکی از جنبه های دندانپزشکی با کیفیت بهتر، دستیابی به یک هدف با کمترین میزان ایجاد حفره است. روکش ها و ونیرها دو گزینه اصلی دندانپزشکی زیبایی برای تغییر لبخند شما هستند.

جایگزینی لثه تحلیل رفته از بین دندان ها

جایگزینی لثه تحلیل رفته از بین دندان ها

درمان ارتودنسی می تواند فضای لثه تحلیل رفته بین دندان ها را ببندد.

بیماری لثه اغلب باعث تحلیل بافت اطراف و بین دندان های شما می شود. لثه بین دندانی پاپیلای بین دندانی نامیده می شود. از دست دادن پاپیلا باعث ایجاد فضای تاریک می شود. هنگامی که شکل دندان های شما مثلثی یا ذوزنقه ای باشد، فضاهای سیاه بیشتر مشخص می شوند. به سادگی سمباده زدن نقاط تماس روکش ها به شکل مربع تر، نقطه تماس بین روکش ها را گسترش می دهد. با نزدیک شدن دندان ها، این فضاها با فشار دادن پاپیلاهای لثه بسته می شوند.

پیوند بافت نرم توصیه نمی شود.

در حالی که پیوند لثه گهگاه توسط برخی از متخصصان دندانپزشکی پیشنهاد می شود، اما میزان موفقیت آن بسیار پایین است.

درباره گزینه های درمانی لثه از بین رفته بین دندان ها بیشتر بدانید

مثلث های سیاه بین دندان های شما و در امتداد خط لثه شما جذاب نیستند. آنها مسائل بزرگتری را نشان می دهند که به توجه دندانپزشکی نیاز دارند. برای جلوگیری از پیشرفت این مثلث ها، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا لبخند زیبای خود را احیاء کنید.

نمونه های درمانی کاهش حساسیت دندان با لیزر

0/5 (0 نظر)